Untitled
>> cuti semester dah masuk minggu ke-4, hampir sebulan >> berada di rumah hampir 3 minggu >> setelah berhempas-pulas menuntut ilmu sebulan setengah * mengerah tulang 4 kerat pulang lewat ke kampung halaman demi kelangsungan tarbiyah * paling tidak dilupakan, bermandi hujanan gas2 kimia pada ''HARI ITU'', diiringi restu keluarga >> "Ya Allah, semoga hari-hari yang telah aku lalui ketika itu dikira amal di sisiMU sebagai timbanganku di akhirat nanti."


Lama benor blog di biarkan tanpa isi, kadang-kadang timbul rasa putus asa. Tapi teringat kembali tujuan kenapa memulakan blog nie, kena kuat semangat la ye. Tambah-tambah usia semakin meningkat...=)

Terlalu banyak isu yang ketinggalan untuk di ulas. Lebih suka mengambil sikap baca sendiri, analisa sendiri, then bincang sikit-sikit ngan family time2 tengah rehat2 waktu malam. Baikkah sikap ini? Nampak selfish kan? HUHU....

Tapi itulah hakikat diri ini. Tak tahulah di mana silapnya, terasa hilang self-confidence sedikit demi sedikit > dari hari ke hari > dari minggu ke minggu > dari bulan ke bulan > dan mungkin hampir dari tahun ke tahun. Terfikir jugak APAKAH sumbangan yang telah diberikan kepada Islam sepanjang hidup hampir 23 tahun? Itulah manusia, sentiasa merasa kekurangan diri bila berhadapan dengan insan2 yang jauh lebih hebat dari diri sendiri. "Ya Allah, ikhlaskan diriku menerima ketentuan yang telah KAU tetapkan buat diriku, jadikan aku hambaMU yang bersyukur."

Firman Allah s.w.t:
"Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, " Sesungguhnya jika kamu BERSYUKUR, nescaya AKU akan menambahkan nikmat kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari nikmat-KU, maka pasti azab-KU sangat berat."  (Ibrahim : 7)


Sebenarnya, tak tahu nak tulis apa. Just tulis apa yang nak ditulis dari hati dan ada kat kepala. Tak banyak pun, sebab rasa sikit sangat ilmu yang ada dalam kepala ni nak di  kongsi dengan pembaca yang sudi baca blog dhaif ini. 

Teringat kisah tentang seorang pesakit  Spinocerebellar Degeneration (sejenis penyakit saraf ) dalam movie 1 Litres of Tears (sebuah kisah benar), kisah seorang gadis Jepun bernama Kitou Aya yang berjuang sehingga saat akhir kematiannya melawan penyakitnya yang tiada penawar. Eventhough she's not a muslim, but the most important thing that I got from her was about her COURAGE !! sangat amazing!! kekentalan diri yang ada, terutama apabila menyedari kemampuan diri makin hilang sedikit demi sedikit, satu perkara yang dia masih kuatkan usaha adalah dengan MENULIS. Dan dengan menulislah, kisah hidupnya tersebar ke seluruh dunia hampir lebih 30 tahun dan menjadi sumber kekuatan kepada insan-insan yang mengalami penyakit sepertinya.


Menulis. Menulis. Dan saya akan terus cuba menulis dalam blog ini, biarlah takde sape2 yang nak baca. Apa yang penting, dan yang saya tahu, saya akan rasa sangat puas hati bila dapat menulis. ALHAMDULILLAH..!!

" Ya Allah, aku terasa sangat kekurangan diri dalam menyampaikan ilmu-ilmu MU yang Maha Luas. Lapangkanlah dadaku, bukalah fikiranku, kurniakanlah aku kefahaman sebagaimana yang KAU berikan kepada para anbiya', supaya aku dapat menjadi ilmuan yang hebat sebagaimana Saidatina 'Aisyah Rahimahallah..AMEEN"

Nukilan hati,
ibnatussolehah88

28 JULAI 2011
0005 am
~bilik along~
0 Responses

Catat Ulasan