Bulatan Bulat
4 Januari 2012

Bulatan bulat itu
tempat pertama aku mengenalinya
semasa Tingkatan 1 di Maahad Muhammadi (P) Kota Bharu
menjadi kewajipan bagi pelajar baru ketika itu
aku diberi, aku dicurahi
Tingkatan 2 aku pula memberi
dengan kadar penerima yang sangat ramai
bulatan bulat itu tidak efektif
Tingkatan 3 menyusul
baru aku rasai kemanisaan bulatan bulat itu
ketika berada dalam Badan Disiplin sekolah
walaupun gerak kerja sentiasa berjalan setiap hari
sang murabbi tidak putus2 memberi, mencurah
dengan penuh kasih sayang.

Tingkatan 4 langkah berubah arah ke Bumi Penyu
tak sempat merasai kemanisan bulatan bulat di tempat baru
dugaan menimpa diriku dan sahabat2
Bumi Besut menjadi saksi
pendidikan kami diperkotak-katikkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab
langkah kami terarah ke Bumi Dungun
cabaran demi cabaran di hadapi
akhirnya aku bertemu bulatan bulat sejati
bersama 8 orang muawwalun yang terpilih
ku ucapkan terima kasih buatmu murabbi

Kami ber8 berusaha
sedikit demi sedikit
selangkah demi selangkah
melahirkan adik-adik pewaris
yang akan menjaga bi'ah solehah sekolah itu
yang kian terhakis masa demi masa
meskipun bekalan kami sebagai pemberi
bukanlah yang terbaik
hanya itulah yang mampu kami berikan buat mereka yang memerlukan.

Bulatan bulat itu
lebih aqrab aku kenali
tika langkah pertama di Bumi Barakah Darul Quran
Tahun pertama aku berkenalan dengan Paradise Seekers
diberi, dicurahi, dikongsi
segala ilmu, kasih sayang
di situlah aku mengenali erti kasih sayang yang sebenar
di bulatan bulat Paradise Seekers itulah
aku mula merubah diriku
menjadi seorang yang mudah berkasih-sayang
lebih-lebih kepada adik-adik ku di rumah.
Subhanallah, Maha Suci Allah atas nikmat yang Kau kurniakan ini.


Tahun kedua aku dikurniakan anak-anak Wajhul Musfirah
yang penuh dengan kasih-sayang
tugasan aku untuk memberi dan mencurahi pula
meskipun masaku bukanlah yang terbaik dapat ku berikan kepada mereka
tetapi kasih sayang mereka kepada ku melebihi dari yang aku sangkakan
indahnya Bulatan Bulat
kerana mereka lah yang menjadikan aku DIRIKU HARI INI

Ku teruskan langkahku ke Taman Budi dan Ilmu
aku bertemu kembali Bulatan Bulat yang aku idam-idamkan
Bulatan Bulat Saadah menyatukan hati-hati kami
yang sangat dahagakan curahan ilmu
kerana kami lahir dari Bulatan Bulat
maka sudah pastilah Bulatan Bulat yang kami inginkan



Tahun kedua aku diberikan Bulatan Bulat untuk aku memberi dan mencurahi
meskipun aku tahu aku bukanlah yang terbaik
aku cuba untuk memberi apa yang terbaik
alhamdulillah sehingga saat ini kami masih bersama 
meskipun jarang-jarang sahaja Bulatan Bulat ini dapat membulat

Hari ini aku bersama-sama Bulatan Bulat MAMA DAN IBU
Hari ini aku bersama-sama Bulatan Bulat Paradise Seekers Junior
ini bukan bererti aku melupakan Bulatan Bulatku yang sebelum-sebelum ini
kerana mereka masih segar dan sentiasa segar
dalam hati dan diri ini
kerana AKU SAYANG MEREKA.

Buat MAMA dan IBU, dan adik-beradik
izinkan hati ini bertaut dengan hati-hati kalian
izinkan diri ini mendapat dan berkongsi ilmu dari kalian
kerana kalianlah yang berada dekat dengan diri ini, di saat ini

Buat anak-anak Paradise Seekers
ku abadikan nama Bulatan Bulat yang melahirkan DIRIKU HARI INI
bersama kalian semua 
bukakan pintu hati kalian menerima kekurangan diri ini
izinkan hati kalian untuk menerima kasih sayang dari diri yang lemah ini
kerana aku juga sedang belajar, dan akan terus belajar
untuk menerima segala teguran dari kalian
maafkan diri ini atas kekurangan
dalam tempoh seketika kita bersama
masa masih memberi peluang kepada kita untuk membaikinya.




Salam rindu buat mereka yang setia bersama-samaku menemani perjalanan Bulatan Bulat ini

*MMP- along Fatimah Mujahid
*Imtiaz- Nisa', Hasna, Azizah
*DQ- ayong syazila, anjang farhana, along Fatimah, angah Suhana, alang Rohimah, acik Za, andak Baini, anje Zue, ateh Irah, uda Fatimah, usu Keon, adeq Aziah
*DQ- along Naimah, acik Fatin, anjang Anisah, uda Aflah, adik Nadhirah, ucu Faizah, alang
*UIA
- along Nana, ayong Yati, angah Masyitah, acik Elly, alang Zahidah, anje Zue, uda Fatimah, ateh Lina
- farah, nabilah, yana, imani, asmah, masyi, ayuni, zulaikha, aminah, sasa
- k.ina, majdah, siso, mahirah, sakinah, didi, rodhy, Nuha
- along Mira, angah Fathanah, alang Hidayah, ateh Nadzifah, ayang Nida', acik Mariam, anje Hajar, adik Farah, andak Farhana, kakDe.
-mama Imah, ibu Laila, along Tiqah, acik Sha, andak Kinah, anje Zue, ateh Ainul, ayong Iffah, aniq Wana, ucu Rokiah, adik Ain, kakak Habibah, alang Jiha 

Ramainya mereka yang bersama dalam Bulatan Bulat ku
walaupun aku tahu aku bukanlah seperti Mus'ab bin Umair
yang merupakan naqib pertama dihantar Rasulullah 
yang berjaya melahirkan ramai generasi
tetapi aku tetap berdoa moga aku berjaya mencontohi
susuk tubuh bernama MUS'AB BIN UMAIR ini.

Bingkisan hati nurani insan yang terlahir dari sebuah Bulatan Bulat yang suci.




0 Responses

Catat Ulasan