Ceritera Ahad
Pagi ahad, aku bangun pagi dengan hati yang gembira. Alhamdulillah syukur atas nikmat yang Allah berikan kerana aku masih diberi peluang bernafas. Aku gembira sebab hari itu merupakan hari rehlah aku bersama sahabat2 seperjuangan buat julung2 kalinya. Kami merancang untuk ke Sungai Pisang berdekatan dengan kampus UIA.

Tiit..tiit..tiit..tiit..
Hp di atas meja berbunyi menandakan ada mesej masuk. Mesej tersebut aku baca..ayatnya lebih kurang macam nie.." mohon doa sahabat2 semua untuk sahabat-sahabat kelantan UIA Nilai yang accident pagi  tadi di Merapoh.."

Saat itu terdetik di hati, " anak2 klate UIA Nilai...bas ke kereta??"


Aku bertanya kepada sahabat yang menghantar mesej. Jawabnya.." bas akak..."

Entah kenapa tiba-tiba hati berdegup kencang kerana teringatkan sesuatu. Aku bermonolog sendiri.."rasanya abang tam naik bas semalam dari Kelantan ke Nilai..Ya Allah, adik aku ke terlibat dalam kemalangan tue??"

Dengan tangan yang terketar-ketar dan hati yang resah, lantas aku terus dail 013-972****
Menunggu beberapa saat dengan hati yang berdebar-debar.. ketika itu aku teringat dengan kemalangan bas ngeri yang mengorbankan 12 nyawa di Lebuhraya Simpang Ampat, Alor Gajah Melaka pada 10.10.10…..Ya Allah, jauhkan adikku daripada sebarang musibah.. 

Panggilan ku bersambut di sana..Alhamdulillah bila dapat dengar suara, rasa sedikit lega meskipun masih belum tahu kisah sebenar.

" assalamualaikum..abang tam kat mana tu?"

"waalaikumussalam. Abang tam kat merapoh nie.." (Ya Allah,dalam hati ini berdebar mengiyakan bahawa adikku terlibat dalam kemalangan tu)

Namun,setelah beberapa minit berbual bertanya situasi sebenar, aku bersyukur kepada Allah kerana menyelamatkan adikku dan sahabat2 UIA Nilai yang lain dari musibah yang teruk. Menurut adikku, jumlah bas  yang dinaiki oleh pelajar-pelajar UIA Nilai adalah 2 buah, dan bas yang mengalami kemalangan adalah bas pertama yang berada di hadapan semasa perjalanan. Dia bernasib baik kerana berada dalam bas yang kedua di belakang. Bas tersebut dikatakan terbalik ke sebelah kiri, namun Alhamdulillah tiada kemalangan jiwa yang berlaku.

Apabila mendengar bahawa bas terbalik, pasti tebayang di fikiran akan ada yang cedera parah. Lantas aku tanya pada adik untuk mendapat kepastian. Jawapannya : " Alhamdulillah takde apa2. Semua selamat. Berkat baca doa..kalau tak baca doa, mesti ada yang meninggal. Semua kerja Allah.."

SEBAHAGIAN pelajar cedera terbaring berhampiran bas yang terbalik di Kilometer 16 Jalan Gua Musang–Kuala Lipis, semalam.




Jika dilihat pada keadaan bas, memang sangat mustahil tiada yang cedera parah. Subhanallah kuasa Allah mengatasi segala-segalanya.

Benarlah bahawa DOA itu senjata orang-orang mukmin. Dan semua yang berlaku adalah perancangan terbaik dari ALLAH. Bila Allah kata jadi, maka jadilah.

Pada waktu petang, perkembangan terkini yang aku dapat tentang mangsa kemalangan, semua yang dibawa ke hospital dibenarkan pulang dan mangsa yang agak teruk kecederaannya adalah seorang adik  muslimin yang patah tulang rusuknya. Semoga Allah memberikan kesembuhan kepada dia dan adik-adik yang lain.

Maka, hari itu aku dapat meneruskan agenda rehlah bersama sahabat2 dengan hati yang sedikit tenang dari keresahan dan kami pulang dengan membawa beberapa teman baru (seronok mereka berenang dalam plastik…) hasil modul bermain dalam air..(“,)

Label: edit post
0 Responses

Catat Ulasan