KISAH RAMADHAN
13 RAMADHAN 1432 H

Alhamdulillah segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, Yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih.

Malam ini 13 Ramadhan 1432H, sudah memasuki fasa ke 2 bulan barakah ini. Moga-moga amalan kita dalam hari-hari yang telah berlalu di bulan ini diangkat dan diterima untuk timbangan amal kita di akhirat nanti. Ameen insyaAllah..

Tiada kisah menarik yang berlaku, cuma rutin harian saya di bulan Ramadhan tahun ini sangat berbeza seperti tahun lepas dan sebelumnya. Kenapa?? Sebabnya Ramadhan kali ini berpeluang puasa sepenuh masa di rumah bersama-sama keluarga tersayang. Pastinya sangat berbeza kerana dalam tempoh 2 tahun ini saya langsung tidak berkesempatan merasai Ramadhan di bumi Serambi Mekah. Jujur boleh dikatakan saya lebih tenang dan damai berpuasa di rumah berbanding di kampus seperti sebelum-sebelum ini. Pastinya kerana saya tidak disibukkan dengan kelas-kelas, assignment, exam dan sebagainya. Pasti semua sahabat turut merasainya kan?

TRAGEDI 

Tanggal 7 Ramadhan baru-baru ini, sedikit musibah melanda keluarga saya. Ummi terlibat dengan kemalangan kereta semasa pulang dari sekolah, setelah selesai membeli lauk basah untuk dimasak berbuka puasa. Walhal pagi tersebut sebenarnya, ummi menemani saya ke klinik untuk pemeriksaan kesihatan. Usai menghantar saya pulang ke rumah pada jam 12 tengah hari, ummi kembali ke sekolah. Memang terkejut bila dengar berita, tapi alhamdulillah ummi tidak mengalami sebarang kecederaan cuma sedikit terkejut dan terpana kerana ini kali pertama ummi mengalami kemalangan.(ummi saya seorang pemandu berhemah ^_^). Menurut ummi, kereta ummi dirempuh oleh sebuah motor (kemungkinan motor tu dibawa laju) dari arah belakang semasa ummi membuat pusingan U. Nasib ummi saya baik, kerana motor tersebut merempuh pintu belakang sebelah bahagian pemandu. Berkecai dan bersepai cermin kereta, lantas ummi serta merta membrek kereta dan dapat 'melandas' dengan baik di tepi jalan. Pemuda yang melanggar ummi, alhamdulillah tidak mengalami kecederaan parah, cuma ada luka-luka yang perlukan rawatan juga.





2 hari kemudiannya, pada 9 Ramadhan, kereta ayah pula ditimpa musibah semasa mengambil ummi pulang dari sekolah, apabila turut dilanggar motor yang dibawa laju. Alhamdulillah tiada apa-apa yang serius berlaku, kerana kebetulan ketika itu adik-adik berada dalam kereta tersebut, cuma tayar depan kereta ayah pecah serta merta kerana bergesel dengan motor tersebut (mungkin terkena komponen besi dari motor). Alhamdulillah ayah tidak terkena apa-apa kecederaan, cuma lelah menyerang semasa ayah menukar tayar.
(tiada gambar)

Kata ayah kepada kami adik-beradik, musibah yang melanda kami sangat kecil jika dibandingkan apa yang berlaku kepada orang lain. Kami bersyukur kerana tiada apa-apa serius yang berlaku. Mudah-mudahan Allah sentiasa melindungi keluarga kami dari sebarang kecelakaan, supaya kami dapat menghabisi bulan barakah ini dengan sebaiknya.

Terasa sangat seronok pada Ramadhan kali ini, dapat bermahabbah bersama-sama ahli keluarga yang entah bila lagi saya dapat tempoh masa yang lama seperti ini. Seronok mendengar ramai sahabat-sahabat meluangkan masa di bulan ini dengan beruzlah di pusat pengajian pondok. Sampai sanggup tinggalkan rumah..=) Seronok juga kerana mendapat banyak undangan sahabat-sahabat yang bakal mendirikan masjid pada bulan Syawal nanti. Moga-moga keseronokan yang ku rasai ini tidak melalaikan diri untuk terus memburu ketaqwaan di bulan Ramadhan Mubarak. Siiru 'ala barkatillah buat semua sahabat-sahabat.






0 Responses

Catat Ulasan