BAHASA YANG INDAH
27 MEI 2010

Alhamdulillah sehingga ke hari ini Allah s.w.t masih memberi peluang kepada hambaNYA yang kerdil ini hidup bernafas di bumiNYA dalam kemanisan nikmat Iman dan Islam. Juga kesyukuran dipanjatkan kerana masih diberi peluang untuk mengutip mutiara-mutiara ilmu Allah s.w.t Yang Maha Luas.

Pagi tadi saya belajar subjek AFIS-stand for 'Arabic for Islamic Studies' (ARAB 3511),salah satu subjek yang wajib di ambil pelajar2 IRK. Kelas yang dilalui selama 3 jam sehari dan 2 kali dalam seminggu ini- satu2nya subjek in my first short sem in IIUM- sangat menarik hati saya, terutamanya pada sesi pembelajaran hari.(",)

Secara umumnya subjek AFIS nie membahaskan tentang ilmu balaghah.Kalau di ikutkan semua yang dipelajari dalam  AFIS memang dah pernah belajar sebelum daripada ini lebih2 lagi kepada siapa2 yang ambil subjek bahasa arab masa zaman sekolah dulu. Boleh dikatakan pengetahuan tentang tasybih, majaz, kinayah dan cabang2nya bukanlah satu perkara yang zero dalam otak kami sahabat-sahabat sekelas nie, bahkan ia sebagai jalan mudah untuk kami faham perbahasan yang lebih mendalam.(kadang2 pening jugak..). Cuma apa yang saya katakan menarik sebab ustazah yang mengajar kami bukan sekadar mengajar balaghah, bahkan beliau yang merupakan pensyarah bahasa Arab pengkhususan bahagian Nahu & Sorof banyak mengajar kami tentang ilmu2 nahu dan sorof. Setiap patah kalimah yang dibaca daripada kitab akan di i'rab one by one menjadikan setiap saat dalam sesi pembelajaran ini sangat berguna.

Sesi kelas pagi tadi diceriakan dengan perkongsian ilmu tambahan daripada al-fadhilah ustazah Solehah (iras2 nama penaku...) tentang asal usul bahasa Arab. Bahasa Arab telah muncul sejak dahulu lagi di zaman para nabi dan dikatakan penggunaan bahasa Arab telah mengalami banyak perubahan mungkin dari sudut lahjah sebutannya mengikut peredaran masa. Namun begitu, kaum Bani Jurham yang hidup di zaman Nabi Ismail merupakan satu2nya kaum arab yang mempertahankan penggunaan bahasa Arab yang asal dan sehingga hari ini ia kekal digunakan dan dikenali sebagai Bahasa Arab Fushah. Ini antara perkongsian yang diberikan oleh al-fadhilah ustazah hasil daripada pengkajian beliau tentang ilmu bahasa Arab sejak sekian lama sehingga ke hari ini, bahkan artikel-artikel yang ditulis oleh beliau tentang pengkajian beliau berada di negara2 luar seperti Mesir, UK, Iran. Untuk tahu lebih lanjut asal-usul bahasa Arab, sahabat2 boleh baca kajian yang dibuat oleh Abd. Rauf bin Dato' Hassan Azhari dari Jabatan Bahasa Asing, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi UPM. (penulis pun masih mencari maklumat2 tambahan)

Saya bukanlah pelajar yang baru kenal bahasa Arab selama satu @ dua @ tiga tahun. Bahkan sudah hampir 9 tahun saya belajar subjek ini (tapi bukan pengkhususan), dari alam sekolah menengah hingga ke alam diploma dan akhirnya sekarang di alam ijazah. Sebenarnya seawal tadika lagi ketika belajar di tadika Amal Gombak saya kenal subjek ini tapi terhenti proses pembelajaran sehingga darjah 1 di al-Amin Gombak kerana penghijrahan ke negeri lain..=)

Namun saya akui sehingga ke saat ini penguasaan saya terhadap bahasa al-Quran ini sangat lemah. Mungkin dari sudut pembacaan atau penulisan saya boleh lakukan tapi apabila melibatkan sudut percakapan, saya jadi lemah lutut. Saya suka dengar para asatizah di UIA mengggunakan bahasa Arab sebagai bahasa pengantar di dalam kelas, apatah lagi apabila mendengar rakan-rakan dari luar negara bercakap tapi bila tiba part saya kena bercakap, terketar-ketar dibuatnya.

Teringat saya zaman semasa tingkatan peralihan di Maahad Muhammadi, setiap hari bila tiba waktu subjek nahu sorof yang di ajar oleh Ustazah Khadijah Kun Ahmed (ustazah yang ditakuti oleh ramai pelajar maahad ketika itu), setiap seorang dari kami wajib berdiri di hadapan kelas untuk tasmi' tasrif bagi setiap fi'il (madhi, mudhari' dan amar)..terngiang2 nada lagu yang direka khas oleh ustazah menggunakan contoh perkataan kataba..(kataba-katabaa-katabuu-katabat-katabata-katabna-katabta-katabtuma-katabtum-katabti-katabtuma-katabtunna-katabtu-katabnaa...). Ketegasan yang diberikan oleh ustazah Khadijah dalam mengajar bahasa Arab sejak tingkatan peralihan, satu dan dua membuahkan natijah yang baik dalam diri saya ketika itu. Terima kasih ustazah...


Tapi natijah itu tidak mapu bertahan lama dan digarap sebaik mungkin apabila penghijrahan sekolah berlaku lagi. Semuanya atas kesilapan dan kelemahan diri saya sendiri kerana tidak berusaha sebaik mungkin untuk kuasai bahasa wajib ini. Dan hari ini saya sangat menyesal dengan apa yang berlaku kerana bahasa Arab adalah bahasa yang sangat indah bahkan al-Quran telah diturunkan dalam bahasa indah ini tapi saya masih lemah dalam menguasainya. Semoga UIA tempat yang saya sedang belajar pada hari ini merupakan wasilah terbaik untuk saya membaiki diri yang lemah ini terutamanya untuk menjadi ahli akademik yang berjaya bukan untuk kepentingan diri sendiri tapi supaya ia dapat menyumbang kepada masyarakat luar yang menantikan generasi ilmuan wanita seperti Saidatina 'Aisyah R.A. InsyaAllah..
Label: edit post
0 Responses

Catat Ulasan